V týdnu od 10. do 14. listopadu proběhl první výjezd zástupců naší školy do zahraničí pod záštitou programu Erasmus+. Jednalo se o cestu dvou pedagogických pracovníků, konkrétně Martina Haráska a Andreji Krawchuk do města Martorell ve španělském Katalánsku v rámci projektu krátkodobých mobilit osob v oblasti školního vzdělávání (KA122-SCH-94CBA18C).
Poté, co náš Erasmus+ tým v roce 2023 oficiálně vznikl, se institut Pompeu Fabra z Martorell stal naší vůbec první partnerskou školou. Dvě pedagožky této instituce navštívily Křenku na jaře roku 2024. Staly se tak vůbec prvními, které naše škola v rámci programu Erasmus+ na týden hostila. Jednalo se o takzvané stínování (job shadowing), jehož cílem je zaměřit pozornost na projektový cíl a ten sledovat během doby pobytu na zahraniční škole. Bylo tak poměrně logickou volbou, že se prvním místem, kam jsme vyslali zástupce našeho E+ týmu, stal právě Institut Pompeu Fabra. I v tomto případě šlo o job shadowing dvou pedagogů.
Během týdenního pobytu jsme na naší partnerské škole viděli zhruba 10 vyučovacích jednotek. Zaměřovali jsme se na práci místních učitelů v oblasti interaktivní výuky a moderních metod práce s žáky, stejně jako na problematiku inkluze. Tu institut Pompeu Fabra v souvislosti s poměrně silnou migrací do Španělska musí intenzivně řešit. Za nejzajímavější rozdíly mezi českým a španělským školstvím považujeme kupříkladu 60 minutové vyučovací hodiny ve dvou blocích po třech hodinách bez přestávky (pouze přesuny), které odděluje hlavní půlhodinová pauza. Dále také společnou tělesnou výchovu chlapců a dívek. Na škole jsou některé předměty vyučovány v integrované podobě po dvojicích (geografie+historie, biologie+geologie, chemie+fyzika). Zaujalo nás, že se v pravidelném intervalu jednoho týdne na Pompeu Fabra schází tým učitelů, který se zaměřuje na školní digitalizaci.
Na Pompeu Fabra studují žáci ve věku zhruba od 11 do 18 let. Pracují zde se zhruba 100 žáky s podpůrnými opatřeními, což je výrazně více než na naší škole. Nově příchozí migranty integrují několikrát týdně do společných tříd, kde je vyučují místní jazyk. Ostatní předměty pak tito žáci navštěvují společně s přidělenou třídou. Podobně pracuje škola s inkluzí. Na hodiny vybraných předmětů vyčleňuje žáky s nižším nadáním, přičemž těmto žákům učitelé látku vysvětlují s nižší úrovní náročnosti. Ve škole nás zaujala poměrně široká nabídka volitelných předmětů jako jsou např. Technologie, Vertikální zahrada nebo Udržitelný rozvoj. Žáci jsou zkoušeni v týdenních blocích čtyřikrát ročně.
S institutem Pompeu Fabra jsme se domluvili na pokračující spolupráci, která by v příštích letech v případě opětovného získání grantu měla znamenat příležitost k vycestování pro naše žáky. Naši pedagogové školu otestovali a věří, že byť je její postavení v rámci vzdělávacího systému Španělska v lecčem odlišné od toho našeho, má tato škola naši žákům co nabídnout.
V rámci zmíněného projektu jsme dosáhli na finanční podporu na celkem čtyři výjezdy, které dohromady čítají mobility pro celkem 8 zaměstnanců a stejný počet žáků. V následujících měsících tohoto školního roku by tak měly proběhnout výjezdy do dalších zemí, o kterých Vás budeme na našich webových stránkách rovněž informovat.
Děkujeme za podporu naší práce,
Za Erasmus+ tým,
Martin Harásek