Aktuality
- Témata SOČ od JCMM – jeden ze zdrojů témat. Určeno pro vážné zájemce a ne ty, kteří dělají práci z donucení!
- Ve dnech 2. 3.‒ 31. 3. 2021 se můžete přihlásit k nově vyhlášeným tématům SOČ. Každý z vás si může přihlásit 2 témata, z nichž jedno si určí jako prioritní. Předpokladem účasti studenta v SOČ je:
- vložení motivačního dopisu ke zvolenému tématu,
- doložení doporučení studenta do projektu SOČ učitelem gymnázia – potvrzení vyřizuje Z. Kadeřábek, viz google tabulka výše. Nebude-li doporučení studenta dodáno do 31. 3. 2021, nebude vaše přihláška přijata.
- podpis závazné smlouvy mezi účastníkem a JCMM v průběhu června 2021.
- Před podáním přihlášky doporučujeme pečlivě si prostudovat pravidla, harmonogram programu a web www. sockari.cz. Odpovědi na případné dotazy získáte na FAQ. Registrace do SOČ – registrace pro studenty, kteří se do systému hlásí poprvé
- Termín uzávěrky přihlášek do soutěže SOČ je 9.4.2021, nekonají se okresní kola a přihlášené práce postupují přímo do krajského kola v termínu 10.-14.5.2021.
- Do přehlídky prací SOČ se můžete přihlásit až po schválení práce garantem oboru (učitel semináře nebo já). Schvalování prací bude vycházet z prací přihlášených do školního kola do konce ledna 2021 (není nutné mít dokončenou práci, záložka Zájemci o SOČ). Svou práci můžete poté upravovat do poloviny března, kdy ji garant oboru potvrdí ve vaší přihlášce.
- Informace o přihlašování najdete na www.soc.cz v sekci jak se přihlásit. Přihláška je otevřena od ledna 2021 na https://socv2.nidv.cz/. Zde nahrajete elektronickou verzi své práce a uvedete email na svého vedoucího učitele, učitele semináře nebo mě (je zde nutný zaměstnanec naší školy).
- Nedílnou součástí přihlášky je i odkaz na kanál You Tube, kde bude místěna povinně předtočená prezentace/obhajoba. Informace, jak natočit video a jak odkaz umístit do přihlášky najdete na webu www.soc.cz v odkaze aktuální ročník – přihláška (video lze nezveřejnit a mít soukromý odkaz).
- Výsledky z celostátního kola SOČ 2020
- Výsledky našich studentů v krajském kole
- Inspirace k výběru témat odborné práce – Geografie znevýhodnění
Bezbariérový prostor města – Práce se zaměří na mapování přístupnosti míst vybraných aktivit (stravování, sportu, kultury, maloobchodu, volebních místností atp.) pro vybranou skupinu osob (uživatele vozíků, osoby neslyšící či nevidomé) a to v prostředí vybraného města Jihomoravského kraje. Cílem práce bude zmapovat přístupnost míst vhodných pro určité aktivity pro předem definovanou skupinu osob. Konkrétní zadání bude záviset na možnostech a motivaci konkrétního studenta či studentky. -
Okruhy témat prací SOČ od Katedry divadelních studií:1. Obecnější fenomén kombinující různé obory:
Maska – skrývání – odkrývání (divadlo, antropologie, sociologie). Celý svět je divadlo (sociologie, rysy divadelnosti v politice, soudnictví a ve sportu), Antický občan jako herec (historie)2. Zkoumání obecnějšího fenoménu divadla na příkladu analýzy inscenace:
Jak vypráví divadlo (Dostojevský: Hráč, Divadlo Husa na Provázku). Dialog aneb Mluvit spolu (Maxim Gorkij: Maloměšťáci, HaDivadlo)3. Současná brněnská divadelní scéna:
HaDivadlo pod vedením Ivana Buraje (spojení divadelní tvorby a ekoaktivismu), Dramaturgická a produkční platforma Terén (průnik uměleckých forem, výtvarné umění a divadlo), Divadlo Líšeň (divadlo pro děti jako plnohodnotný umělecký tvar)4. Historie brněnského divadla
Tady by šlo o návštěvu archivu některého z divadel a prohlídku jeho obsahu (fotografie z představení, kostýmní návrhy, plány scénografie, korespondence tvůrců apod.). Zpracování pak záleží na konkrétním studentovi.
- Program CEITEC Student Talent podporuje nadané středoškoláky
Účastni se placené stáže v CEITECu a vypracuj během ní svou SOČku.
- Časopis SOČkař
- Časopis SOČkař je určen pro všechny soutěžící, konzultanty i organizátory. Vychází vždy třikrát ročně.
Středoškolská odborná činnost
- Obrovský náskok před svými vrstevníky
- Seznámení s akademickým prostředím a s psaním odborné práce
- Možnost zařazení do programu podpory nadaných studentů (JCMM)
- Harmonogram tvorby odborné práce
1. Vybíráte téma do cca června. Je vhodné si zajistit konzultanta z praxe.
2. Studujete téma přes prázdniny a tvoříte práci do ledna.
3. Odborné práce, které projdou školním kolem (výběrem učitele semináře) se přihlašují do soutěže SOČ v únoru.
Proč psát odbornou práci už na gymnáziu?
- Osobnostní i odborný rozvoj studenta
- Poznání vysokoškolského prostředí, práce ve vědecké laboratoři
- Využití zkušeností se psaním odborné práce na SŠ při tvorbě bakalářské práce
- Přijetí na vysokou školu bez přijímacích zkoušek
- Být jeden z Nadáčů
Nadáči – to je úžasná skupina chytrých, pracovitých a zvídavých studentů a studentek z Jihomoravského kraje. Často patří mezi nejlepší studenty svého oboru. Mají zálibu v přírodovědě a technice, zkoumají, bádají a vymýšlí. Každý rok od prváku na střední až do třeťáku na vysoké dostávají 30 000 Kč na své sebevzdělávání. A i ty můžeš patřit mezi ně! - EXPO SCIENCE AMAVET – soutěž vědeckých a technických projektů středoškolské mládeže
Soutěž středoškolských vědecko-technických projektů, které mohou být technického, přírodovědného, humanitního i jiného zaměření. Musí však být zpracovány s použitím vědeckých postupů a řádně zdokumentovány. Dále musí být studenti schopni svůj projekt prezentovat laické veřejnosti a obhájit jej před odbornou porotou.
- STAVOKS – vědecko-odborná konference studentů středních škol na Stavební fakultě VUT v Brně – leden 2020
Konference je určena pro studenty gymnázia, středních odborných škol či technických lyceí. Jako příspěvek konference lze přihlásit ročníkový nebo maturitní projekt, projekt středoškolské odborné činnosti, model, zajímavý detail projektu, referát, atd. Přihlášeny mohou být i již jinde prezentované práce.
Příspěvky jsou děleny do sekci:- Architektura, design a model
- Pozemní stavby a technologie
- Konstrukce a dopravní stavby
- Jiné projekty
- Konference českých nadějí – červen 2020
- Bavilo by vás něco víc, než jen pouhé biflování informací na školní testy?
- Chcete dokázat něco výjimečného? Odstartovat úspěšnou kariéru?
Jak přihlásit dokončenou práci SOČ?
Harmonogram středoškolské odborné činnosti.
Přihlašování vašich prací musí proběhnout do února 2020 po konzultaci s vedoucím práce, příp. školním garantem. Odborná práce, která neprošla školním kolem, je automaticky vyřazena ze školního výběru prací SOČ.
- Přihláška SOČ je otevřena od druhé poloviny ledna 2021 na https://socv2.nidv.cz/.
Co vše udělat k přihlášení do soutěže SOČ? Návod k vyplnění přihlášky naleznete zde: http://www.soc.cz/jak-vyplnit-prihlasku-soc/ - Práce musí být obhájena do poloviny února po dohodě s vedoucím práce, příp. školním garantem. Do okresního kola SOČ postupují v každém oboru tři nejlepší práce ze školního kola.
- Odborná práce SOČ musí být nahrána na web www.soc.cz a podepsané webové přihlášky (část A, B, C) zašlete či doručte do 25.2.2020 na adresu: Mgr. Zdeňka Antonovičová, Středisko volného času Lužánky, Lidická 50 602 00 Brno, e-mail: zdenka@luzanky.cz .
- Školní garant přihlásí postupující práce do okresního kola prostřednictvím portálu https://www.chces-soutezit.cz/.
Jak vypadá odborná práce?
- Šablona pro psaní SOČky – jak začít?
- Pokyny a rady k psaní odborné práce
- Pomoc s typografií, citacemi…
- Formátování a stylování okomentované i s návody
- Psaní SOČky krok za krokem
- Seznam oborů SOČ a jejich vymezení
- Prezentace práce musí představit hlavně metodiku práce, vaše výsledky a měla by trvat 10 min. Více naleznete na soc.cz.
- Šablona pro přípravu posteru k celostátnímu kolu souteže SOČ (autorem je Chemická fakulta VUT).
- Archiv minulých ročníků + web SOČ
- Naše SOČky z minulých let – výsledková listina 2020
- Analýza limitů zobrazení u digitálních kamer moderních telefonům, J. Dokulil, obor Fyzika, 2. místo v celostátní přehlídce, 2018 – 2. místo v soutěži Česká hlavička
- Sebereplikující 3D tiskárna, A. Janeček, obor Strojírenství, 2. místo v celostátní přehlídce, 2020
- Generální oprava dvoudobého motoru malého motocyklu a využívání fyzikálních principů při opravě, D. Prchal, strojírenství, 3. místo v celostátním kole, 2017
- Klinické a sociální prediktory kvality života u dětí s poruchami autistického spektra, H. Dušková, obor Sociologie, 4. místo v celostátní přehlídce, 2018
- Genetická predispozice pro atopickou dermatitidu dospělých v genu pro „multidrug receptor I“, N. Dastychová, obor Zdravotnictví, 4. místo v celostátní přehlídce, 2020
- Využití specifických vlastností stlačené horké vody k modifikaci vnitřního povrchu křemenných kapilár, A. Karásková, obor Chemie, 5. místo v celostátní přehlídce, 2018
- Stanovení huminových látek v komerčně dodávaných preparátech na podporu růstu rostlin, A. Fišerová, obor Zemědělství, 6. místo v celostátní přehlídce, 2018
- Srovnání mluvních projevů moderátorů České televize a FTV Prima z hlediska výslovnosti, B. Headlandová, obor Teorie kultury, umění a umělecké tvorby, 6. místo v celostátní přehlídce, 2020
- Využití aplikované behaviorální analýzy při terapii dětí s autismem, K. Kadlčková, obor Pedagogika a psychologie, 7. místo v celostátním kole, 2020
- Vírový autofokusační modul, J. Dokulil, obor Fyzika, 9. místo v celostátní přehlídce, 2019 – Cena učené společnosti ČR 2019
- Radon v Moravském krasu, K. Horáková, obor Geologie, 9. místo v celostátním kole, 2017
- Robot, O. Flek, obor Elektrotechnika, 9. místo v celostátním kole, 2015
- Bezkontaktní snímání tepové frekvence, F. Kalod, obor Informatika, 9. místo v celostátním kole, 2020
- Měření rotace plazmatu dvojitou tunelovou sondou na tokamaku Golem, Daniela Kropáčková, obor Fyzika, 11. místo v celostátní přehlídce, 2019
- Cvičební materiály, E. Orlová, obor Didaktické pomůcky, 11. místo v celostátní přehlídce, 2020
- Hodnocení vybraných ukazatelů životního stylu u současných adolescentů, V. Velichová, obor Sociologie, 12. místo v celostátní přehlídce, 2018
- Ramanova spektroskopie jako účinná metoda pro odlišení typů azbestů, V. Bůbela, obor Geologie, 14. místo v celostátní přehlídce, 2018
- Stabilizace a měření polohy plazmatu, D. Kropáčková, obor Fyzika, 14. místo v celostátní přehlídce, 2020
- Analýza proteinových molekul vybraných tkání rybího parazita Eudiplozoom nipponicum s využitím technik laserové mikrodisekce a hmotností spektroskopie, M. Doležalová, obor Biologie, 3. místo v krajské přehlídce, 2018
- Vliv inhibitorů na aglutinaci lektinem BclDLec, K. Jílková, obor Chemie, 3. místo v krajské přehlídce, 2020
- Potravinová alergie a její finanční dopad na pacienta, K. Zbončáková, obor Ekonomie, 4. místo v krajské přehlídce, 2018
- Laboratorní pomůcky, K. Poslužná, obor Učební pomůcky, 4. místo v krajské přehlídce, 2019
- Molekulárně genetická diagnostika influenza virů a respiračně syncytiálního viru, J. Flodr, zdravotnictví, 4. místo v krajském kole, 2017
- Příprava nových Cu(I) sloučenin a jejich využitív syntéze nanočástic slitiny CuAg, V. Halašta, obor Chemie, 4. místo v krajském kole, 2016
- Hydroekologický monitoring vodního toku, J. Klanica, obor Ochrana a tvorba ŽP, 4. místo v krajském kole, 2020
- Studie bytového domu pasivního typu, J. Procházka, obor Architektura, 4. místo v krajském kole, 2020
- Využití alkalické aktivace při zpracování cihelného obrusu, E. Mazánková, obor Stavebnictví, 5. místo v krajském kole, 2018, 1. místo na konferenci STAVOKS 2019
- Hodnocení genotoxicity benzotriazolů na lidských kmenových buňkách, K. Králíková, obor Chemie, 5. místo v krajském kole, 2020
- Vliv kademnatých solí na aktivitu rostlinné telomerázy, A. Jurtíková, obor Biologie, 5. místo v krajském kole, 2020
- Ixodes ricinus jako zdroj infekčních onemocnění pro zvířata i lidi, E. Sošková, obor Zemědělství, 5. místo v krajském kole, 2020
- Vytvoření podvrhů 2D/3D obličeje, N. Kučerová, obor Informatika, 5. místo v krajském kole, 2020
- Experimentální popis duralové slitiny Al-Zn-Cu, R. Klem, obor Fyzika, 6. místo v krajském kole, 2018
- Výroba mýdla z použitých fritovacích olejů, G. Navrátilová, obor Zemědělství, 6. místo v krajském kole, 2020
- Vliv YA literatury na queer komunitu, A. Kupsová, obor Sociologie, 6. místo v krajské přehlídce, 2019
- Parazitičtí helminti bezocasých obojživelníků na vybraných lokalitách Iráckého Kurdistánu, K. Klementová, obor Ochrana a tvorba ŽP, 6. místo v krajském kole, 2020
- Vývoj nanoporézních nosičů léčiv odvozených od žlučových kyselin, R. Durník, obor Chemie, 7. místo v krajském kole, 2018
Spolupráce na odborné práci a zdroj možných témat
- Studenti píší odborné práce pod vedením středoškolských učitelů nebo spolupracují s vysokými školami, vědeckými pracovišti, soukromými firmami…
- Téma odborné práce zkonzultujte s vaším učitelem, případně se zastavete za Z. Kadeřábkem. Pro inspiraci lze nahlédnout na nabízená témata naším gymnáziem a dalšími institucemi – přehled nových nebo minulých témat. Spolupráci s dalšími institucemi rádi rozšíříme, stačí projevit zájem!
- Instituce spolupracující s naším gymnáziem
- Masarykova univerzita
- CEITEC MU – Středoevropský technologický institut
- Vysoké učení technické
- Firma ABB – možnost spolupráce se studenty
-
Motivace pro školní rok 2021/22 – Otevřená věda
- Akademie věd České republiky pod hlavičkou projektu Otevřená věda realizuje Vědecké stáže. Termín pro podávání přihlášek se blíží, zaregistrovat se lze do 30. 11. 2021. Podmínky přihlašování a více informací naleznou studenti zde.
-
Cílem aktivity je umožnit studentům získat zkušenosti z vědecké praxe a podpořit jejich zájem o vědu a badatelské obory. Stáže se konají pod vedením českých i zahraničních vědecko-výzkumných pracovníků na jednotlivých pracovištích Akademie věd po celé České republice.
-
Stáže budou probíhat po dobu dvanácti měsíců od ledna do prosince 2021. Studenti mohou vybírat z DATABÁZE STÁŽÍ, kde najdou nabízené stáže nejrůznějších témat přírodních, technických, humanitních a společenských věd.
- Humanitní vědy dokořán na FF MU
- Vyzkoušejte si studium zajímavých témat z Filozofické fakulty MU v podobě minikurzu, který vám zabere 1-2 hodiny a je zcela online.
- Kurzy mohou překvapit spojením humanitních věd s nečekaným prostředím (např. vysvětlování lingvistiky pomocí basketbalu) anebo unikátními záběry z míst, kam se běžně lidé jen tak nedostanou (např. průchod vzácnými středověkými dveřmi přímo v Římě). Studenti zároveň nahlédnou i do zákulisí natáčení.
- Touch Econ – Vyzkoušejte si studium VŠ!
- Touch Econ je program určený pro studenty 3. a 4. ročníků středních škol. Jeho cílem je umožnit studentům absolvovat vybrané předměty ve standardním vysokoškolském režimu a zažít tak svobodnou atmosféru vysokoškolského studia i povinnosti s ním spojené již v průběhu středoškolských studií.
- Účast v programu je zdarma. Při splnění podmínek programu mohou být studenti přijati ke standardnímu studiu na ESF MU bez přijímacích zkoušek.
- Předměty pro podzimní i jarní semestr si můžete zaregistrovat zde.