31. 3. 2016

Gymnázium Křenová

S dějepisným seminářem do Olomouce

Chladné ráno a veliké kalužiny na parkovišti nás vítají, když ve čtvrtek 31. března vystupujeme z autobusu v Olomouci. Exkurzi zahajujeme prohlídkou varhan u sv. Mořice. Pan varhaník Bc. Václav Uhlíř nás seznámil s historií tohoto královského nástroje a předvedl nám jak původní barokní škálu rejstříků, tak i současný zvuk varhan. Že se ve varhanách skrývají trubky i flétny nám dokázal při improvizacích na známé melodie, naplno se varhany rozehřměly u Bachovy Toccaty a fugy D moll. Na závěr jsme mohli nahlédnout i do nitra varhan mezi píšťaly. Někteří z nás se ještě vyšplhali po točitém schodišti až na věž s výhledem na celou Olomouc i široké okolí. Dalším bodem programu byla návštěva Arcibiskupského paláce,  kde na trůn před téměř 170 lety nastoupil František Josef I. a před bitvou u Slavkova se radil rakouský císař s ruským carem. Máme veliké štěstí, ještě před oficiální vernisáží si můžeme prohlédnout monumentální obraz s námětem nástupu císaře Franze Josefa na trůn. Toto plátno bylo od roku 1947 nezvěstné a právě v den naší návštěvy ho po téměř 70 letech znovu představují veřejnosti. Dále navštívíme gotickou katedrálu sv. Václava, v jejímž sousedství se nachází místo vraždy posledního Přemyslovce. Na Horním náměstí si pak dáváme přestávku na oběd. Po občerstvení se znovu scházíme u sloupu Nejsvětější Trojice, největšího seskupení barokních soch ve střední Evropě, které je od roku 2000 památkou UNESCO. To už naplno svítí slunce, my odkládáme bundy a nasazujeme sluneční brýle. Na unikátním olomouckém orloji  právě odbíjí 14. hod. a my pokračujeme ke kapli sv. Jana Sarkandera, která stojí na místě žaláře, v němž byl tento světec umučen. Pak se necháme ohromit barokními kopulemi dominikánského kostela sv. Michala, kde si prohlédneme i křížovou chodbu. Exkurzi završujeme návštěvou baziliky minor na Svatém Kopečku. Zdravě uchození a plní dojmů nastupujeme do autobusu a navečer se vracíme zpět do Brna ke škole. Foto: Šilhánková Aneta (3.B) [gallery columns="4" link="file" ids="6032,6033,6034,6035,6036,6037,6038,6039"]