Konstrukce vodní rakety v semináři z fyziky

„…4, 3, 2, 1… Zážeh!“ I takto zněly některé pokřiky při odpalování našich raket. Už když nám byl tento úkol zadán, všichni věděli, že práce a samotné odpalování bude koncentrovaná zábava. Všichni do svých raket dali veškeré schopnosti, které měli. A na výsledku to bylo opravdu vidět. Všechny rakety, ať už vodní nebo chemické, splnily svůj jediný úkol. Vyletět!

Abyste věděli, co taková výroba obnáší, popíši vám, jak jsme ji dělali my.

Úplně na začátku jsme se podívali na portál YouTube, abychom se inspirovali jinými, kteří již raketu dělali. Vybrali jsme si vodní typ. Potom začaly dlouhé hodiny plánování, co, jak, kam dáme a z čeho to všechno vyrobíme. Jedno páteční odpoledne jsme se setkali a začali vyrábět naše mistrovské dílo. Asi po hodině jsme měli postavenou odpalovací rampu. Sami jsme byli překvapení, jak se nám to mohlo všechno tak dobře povést. Výroba obnášela řezání, vrtání a spoustu jiných nekaždodenních činností. Nyní už stačilo jen vyrobit samotnou raketu. Ale to už bylo jednouché – omotat kolem PET-lahve papír, vyrobit křidélka, udělat špičku. Za necelou půlhodinu bylo naše dílo hotové. Nastala poslední fáze a to fáze testovací. Vyšli jsme ven a zjistili, že už je dávno tma. Došli jsme na prostranství a začali raketu tlakovat. Netušili jsme, kolik tam máme natlačit vzduchu. Po určité chvíli jsme si řekli, že už to bude snad dost. Nastala chvíle pravdy. Teď se mělo ukázat, jestli se v pondělí ztrapníme či zazáříme. Po krátkém odpočtu jsme trhli provázkem a raketa se vznesla vzhůru. Uklidili jsme všechny věci a s uspokojením a s pocitem, který asi zažívají opravdoví raketoví inženýři, jsme šli domů.

Na školním dvoře se každému podařilo svoji raketu odpálit. Většina měla raketu vodního typu. Rakety se vznesly do vzduchu díky stlačenému vzduchu v PET-láhvi, který naráz vytlačil všechnu vodu. Vyskytlo se i několik chemických typů, které fungovaly díky chemické reakci jedlé sody a octa.

Na závěr bych chtěl říct, že tento úkol mi dal spoustu věcí. Od zjištění, že dokáži vyrobit odpalovací rampu, přes zlepšení manuální zručnosti až po pochopení principu vodních raket. Celou dobu jsem se opravdu dobře bavil a jsem moc rád, že mě někdo „donutil“ si vyzkoušet vyrobit svoji vlastní raketu.

Ukázku odpalování raket na školním dvoře můžete vidět na YouTube (autorem videa je Vašek Palík z 3.B).

Autor: František Reitter (3.B)

IMG_20151019_145655.jpg IMG_20151019_145715.jpg IMG_20151019_145912.jpg IMG_20151019_150027.jpg IMG_20151019_150956.jpg IMG_20151019_151004.jpg IMG_20151019_153512.jpg IMG_20151019_153958.jpg